Vaardigheden klantenservice medewerker

De vaardigheden klantenservice medewerker om op een callcenter te werken zijn vrij stevig. Je moet bepaalde persoonlijke eigenschappen hebben, maar ook over voldoende computervaardigheden beschikken. De vaardigheden medewerker klantenservice voor een echte helpdesk zijn anders dan die voor een callcenter voor telefonische verkoop. Een helpdeskmedewerker moet zijn best willen doen om problemen voor de klant op te lossen. Hij moet veel geduld hebben, klantvriendelijk zijn en er voldoening uit halen als hij iemand op een goede manier heeft geholpen. De vaardigheden klantenservice medewerker van een callcenter voor telefonische verkoop bevatten onder anderen uitstekende gesprekstechnieken.

In welke omgeving werkt een klantenservice medewerker?

In verreweg de meeste gevallen is een klantenservice medewerker actief in een callcenter, waar telefonisch met klanten wordt gecommuniceerd. Je maakt deel uit van een groot team, dat onder leiding staat van een teamleider. Een van de vaardigheden klantenservice medewerker is dan ook, dat je goed kunt samenwerken. Er zijn ook klantenservice medewerkers, die hun werk per e-mail doen of service verlenen aan een balie. Ook dat vereist weer specifieke vaardigheden klantenservice medewerker. Wie via e-mail communiceert moet de Nederlandse taal goed beheersen. Wie aan een balie staat moet naast goede communicatieve eigenschappen ook een representatieve uitstraling hebben.

Persoonlijke eigenschappen

De persoonlijke eigenschappen die te maken hebben met de vaardigheden klantenservice medewerker zijn divers. Een energieke uitstraling is erg belangrijk, want daarmee geef je te kennen dat je houdt van aanpakken. Voor de klanten is het goed om te weten dat ze te maken hebben met iemand die zich werkelijk wil inzetten. Een ander persoonlijk kenmerk dat positief meetelt bij de vaardigheden klantenservice medewerker is doortastendheid. Je werkt efficiënt, gaat recht op je doel af en je bent duidelijk in je vragen. Tegelijk moet je ook goed luisteren naar de klant en goed op hem reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *